El proppassat dia 4 de desembre, en
el Diario.es, vaig llegir un article signat per en Pere Rusiñol titulat “Cosas
Extraordinarias que suceden en Cataluña”(1) en el que, en contraposició al discurs de CiU segons el qual Madrid ens roba, relatava “el pelotazo” realitzat per el banc brasiler BTG Pactual ,en la venda
de les seves accions del túnel de Vallvidrera.
El BTG Pactual les va adquirir
fa uns 2 anys per només 59,5 milions, i ara les ha venudes per 146,65 milions
d’euro amb un guany de 86,9 milions.
L’explicació donada per la
Generalitat és que la diferència de preu revela que la situació és ara molt
millor i que simplement demostra que ha tornat l’apetit inversor.
Un guany, segons l’autor de
l’article, que podria tenir relació amb el fet que l’esmentat Banc va
participar en la major privatització de la història de la Generalitat com a
integrant minoritari d’un consorci liderat per Acciona, que es feia amb la
gestió d'Aigües Ter-Llobregat (ATLL).
L’increment espectacular del preus de
les participacions sembla indicar que el procés de venda d’aquest patrimoni
públic no s’ha fet bé i que s’haurien malvenudes les participacions que tenien
les administracions públiques en mans de la Generalitat i l’ajuntament de Sant
Cugat.
En la liquidació del pressupost de
l’any 2013 de l’ajuntament de Sant Cugat he pogut verificar que hi consta un
ingrés extraordinari de 667.724 euros per la venda de les accions de TABASA
Aquest ingrés
extraordinari m’ha recordat que la gestió econòmica financera de CiU en
l’ajuntament de Sant Cugat al llarg d’aquest últims 5 anys ha estat marcada
per la realització d’altres d’ingressos extraordinaris.
L’any 2009(2) l’Ajuntament, aleshores
presidit per l’alcalde Recoder, va
forçar a l’empresa SOREA l’acceptació
del retorn de l’escreix de dotació d’amortització acumulada dels béns
revertibles d’aquest concessionari municipal per un import de quasi 15
milions d’€.
Aquest ingrés extraordinari acordat
just abans d’acabar l’any 2009 va permetre al govern municipal tancar
l’exercici pressupostari amb un resultat positiu de només 1.905.634,72 €.
L’interventor en el seu informe
assenyalava respecte a aquest ingrés que "ha tingut un significat pressupostari
de gran impacte en els DRN (del capítol 5 d’ingressos) i en les operacions
corrents, en el resultat pressupostari i romanent de tresoreria per a despeses
generals d’aquest exercici pressupostari municipal del 2009,realment es pot
afirmar que ha estat del tot un fet extraordinari, únic i de difícil
repetició.”
EL tancament del pressupost de l’any
2010(3) va registrar la previsió d’un altre ingrés extraordinari de 15,4 M amb càrrec a PROMUSA ,
l’empresa municipal d’habitatge.
El govern municipal per maquillar la
seva nefasta gestió pressupostaria va convertir de forma temerària a PROMUSA en
deutor d’aquest import que hauria d’aconseguir cobrar com a cànon d’una futura
licitació i posterior adjudicació de l’explotació de “Mira-sol Centre".
L’interventor en el seu informe
remarcava:
”…difícil repetició com és el fet
de la previsió dels ingressos de cànon concessionals de l’explotació de
l’anomenat “Mira-sol Centre” i Volpelleres
per a la seva futura licitació i gestió a càrrec de Promusa quan s’adjudiqui a
un possible licitador que realitzi aquest ingrés concessional i que ha generat
que de moment que es comptabilitzi com a DRN, però degut a que encara no s’ha
adjudicat per part de l’empresa municipal PROMUSA no s’ha efectuat aquest
ingrés per aquest concepte demanial”. (4)
El maquillatge del resultats
dels comptes municipals d’aquest dos anys mitjançant uns ingressos
extraordinaris de 15M d’€ (Sorea i Promusa) han evitat un resultat
negatiu entre ingressos i despeses anuals.
El destí d’aquests ingressos extraordinaris ha esta
per cobrir despesa corrent i per això l’any 2010 de nou hi havia desequilibri
negatiu entre ingressos i despeses i es va tenir de recorre a un nou ingrés
extraordinari.
Respecte a l’ingrés de SOREA, el govern municipal
hauria pogut destinar aquests diners per finançar millores del servei o no
pujar les tarifes de consum.
S’hauria d’analitzar si SOREA al fer aquest
pagament, i per tant perdre una font de finançament sense cost, ha mantingut o
no el nivell d’inversions en el servei.
Aquests ingressos extraordinaris que
apareixen en els comptes municipals es mereixen una major explicació per part
del govern municipal i la creació d’una comissió d’investigació per aclarir la
gestió dels diners dels contribuents.
“Solament quan els ciutadans poden
conèixer com es prenen les decisions que els afecten, com es manegen els fons
públics o baix quins criteris actuen les nostres institucions podrem parlar que
els poders públics comencen a respondre a una societat que és crítica, exigent,
i que demanda participació.”
Es el que diu el
preàmbul de la llei 19/2013 de
transparència, accés a la informació pública i bon govern, en vigor des de el proppassat dia 10 de desembre.
(1)http://www.eldiario.es/catalunya/opinions/Cosas-extraordinarias-suceden-Catalunya_6_331476880.html
(4)En la liquidació del pressupost 2013 de l’ajuntament
figura encara pendent de cobrar aquesta quantitat de Promusa.
No hay comentarios:
Publicar un comentario